راه های قبولی در امتحان شهر رانندگی
راه های قبولی در امتحان شهر رانندگی
معمولا چند نفر در آزمون عملی رانندگی قبول می شوند ؟
چند بار در امتحان شهری رد شدی ؟
سوال به شدت ترسناکیست , شاید باورتان نشود اما افرادی را دیده ایم که وقتی پشت فرمان می نشینند آن هم در کنار یک افسر عصبی , کاملا کنترل خود را از دست می دهند و دست و پا و صدایشان شروع به لرزیدن می کند !!! خنده دار نیست ؟
بله اما به زودی خودتان این موضوع را لمس خواهید کرد . ( البته با نکاتی که در اینجا به شما می گوییم , همه چیز برای شما راحت خواهد شد ) .
خب میرویم به سراغ آمار امتحان عملی رانندگی :
اگر یک روز امتحانی را حساب کنیم که 30 نفر در صف آزمون عملی رانندگی ایستاده باشند , بدون شک در بهترین شرایط 30% ( 9 نفر ) در این آزمون قبول می شوند زیرا همه فکر می کنند راننده اند و عده ای می ترسند و عده ای هم هنوز استارت نزده قافیه را می بازند .
از همین حالا بگوییم آزمون عملی واقعا شوخی نیست ولی به شدت آسان است اگر به هر چیزی که می گوییم عمل کنید .
صادرکات چیست ؟ واقعا در امتحان شهری دانستن آن به چه درد ما میخورد ؟
” صادرکات ” در آزمون شهری !
1_ صندلی ( تنظیم کنید تا راحت بنشینید )
2_ آیینه ها ( تنظیم کنید اگرم تنظیم بود الکی یک دستی به آیینه ها بزنید )
3_ دنده را حتما خلاص کنید ( وگرنه وقتی خودرو را روشن کنید ماشین میپرد و افسر در جا ردتان میکند )
4_ روشن کردن خودرو و سپس راهنما زدن بعد از چند ثانیه ( قبل از چرخاندن فرمان برای خروج از پارک )
5_ کمربند ( حتما ببندید )
6_ آماده کردن دنده ( در اینجا کلاچ را تا ته باید بگیرید اما پاتونو نکوبید رو کلاچ طوری که دشمنتونه :))) و سپس بزنید در دنده یک )
7_ ترمز دستی را آزاد کنید ( چیزی که همه یادشون میره و نمره منفی میگیرند از افسر )
.............................................................
بعد از انجام اینکار ها چه کار باید کنیم ؟!
حالا با اجازه افسر از پارک خارج می شوید و رسما امتحان عملی رانندگی آغاز می شود .
اول راهنما را می زنید , بعد به آرامی با دو دست فرمان را می چرخانید سپس سرتان را کمی از شیشه بیرون می آورید و بیرون را می بینید و این موقعی هست که چند درجه ای خودرو را از حالت پارک خارج کرده اید .
سپس پیچیده و به راهتان ادامه می دهید .
افسر میگوید دور بزن :
اول باید ببینید که خط ممتدی در کار نباشد که اگر بود حتما و حتما باید به افسر بگویید که : در اینجا خط ممتد است , اجازه دارم دور بزنم ؟
( که دیگه هرچیزی که گفت رو باید انجام بدید ) .
افسر میگوید بزن دنده 2 :
خیلی نرم و آرام انجام می دهید
افسر میگوید پارک کن :
باید ببینید که در کنار شیر آتشنشانی و یا جلوی پارکینگ و یا زیر تابلو پارک ممنوع نباشد که اگر بود طبق معمول باید به افسر بگویید تا او دوباره به شما اجازه دهد .
افسر میگوید دور دو فرمان بزن :
که باید به خط ممتد و دیگر نکاتی که گفته شد حتما دقت کنید .
افسر میگوید پارک دوبل بزنید :
خب این رو حداقل 20 بار امتحان کرده اید پس واقعا چیزی نیست که تئوری بشود بیان کرد باید حتما مهارت داشته باشید .
خب دیدید ؟ این تمام نکاتی بود که یک افسر از شما می خواست !!!!
سخت بود ؟؟؟؟ کل امتحانتان 7 دقیقه هم طول نمی کشد . حالا که فهمیدید دیگر سخت نیست اما حتما دوباره نکات را از اول بخوانید .
مابقی افراد و مقالات صرفا سعی در ترساندن بی مورد و در آوردن نکات خنده داریست که با خواندن آنها به سرعت خواندن را متوقف می کنید .
این تمام چیزی بود که باید می دانستید .
آزمون شهری به خودیه خود آسان است , اما خیلی ها میگویند :
امتحان شهری مثل کنکور است , خوب اشتباه نمی گویند اما بستگی به خودتان دارد .
فیلم های آموزشی
امروز در این پست قصد داریم شما عزیزان را با نکات مهم و کلیدی آزمون شهری آشنا کنیم، بسیاری از هنرجویان متاسفانه در اولین جلسه از آزمون شهری موفق نمی شوند این آزمون را سپری کنند، امروز در این مقاله یاد میگیرید که چگونه برای بار اول از پس آزمون عملی یا آزمون شهری رانندگی بر بیایید، لطفا با ما همراه شوید.
پس از مدتها تمرین و گذراندن مراحل گوناگون نوبت به آزمون عملی میرسد. این آزمون برای بسیاری از هنرجویان سختترین مرحله است. مرحلهای پر استرس که دلیل استرس بالای آن نیز عدم آگاهی از شرایطی است که قرار است اتفاق بیوفتد. بهترین راه برای مقابله با استرس آزمون عملی شبیه سازی تمامی شرایط است. سعی کنید هر جلسه تمرین خود را مطابق آنچه قرار است اتفاق بیوفتد تنظیم کنید. اولین سوال هنرجویان این است: در آزمون عملی رانندگی با افسر (تو شهری) چگونه قبول شوم ؟
برای قبولی در آزمون عملی باید بدانید که چه نکاتی برای افسر حائز اهمیت است. باید بدانید که قرار است آزمون به چه سمتی پیش رود و باید بدانید که آزمون از چه فاکتورهایی تشکیل شده است. نکات زیر را در نظر بگیرید:
در آزمون عملی رانندگی با افسر (تو شهری) چگونه قبول شوم؟ – نکته اول:
جزئیات را فراموش نکنید.
تنظیم صندلی، تنظیم آینه، راهنما
برای دید کافی باید صندلی تنظیم باشد. در صورتی که برای تنظیم صندلی حوصله به خرج ندهید تسلط کافی بر روی پدالها نخواهید داشت. هر سه آینه باید طبق دید شما تنظیم شود. پیش از استارت زدن این دو مورد را کنترل کنید. کمربند فراموش نشود، ترمز دستی فراموش نشود، و اما راهنما نکته اساسی است.
زمان راه افتادن آنقدر موارد مختلفی را باید بررسی کنید که ممکن است راهنما زدن را فراموش کنید. بسیاری از هنرجویان در همان گام اول با نزدن راهنما تمام امتحان را خراب میکنند. اگر قرار است باایستید، دور بزنید، بپیچید و هر تغییر جهتی که اعمال میکنید، راهنما را فراموش نکنید.
در آزمون عملی رانندگی با افسر (تو شهری) چگونه قبول شوم ؟ – نکته دوم:
نکات مهم و کلیدی آزمون شهری
حواستان به کلاچ باشد
کافیست به سرعت پا را از روی کلاچ بردارید یا برای دنده عوض کردن تا ته کلاچ را فشار ندهید. چه اتفاقی میافتد؟ حرکتهای ناهنجار ماشین و خاموش کردن و یا صدای ناهنجار همان موردی است که بسیاری از هنرجویان را به آزمون مجدد کشانده. حواستان به کلاچ باشد، بار اول با احتیاط کلاچ را بالا بیاورید تا جای درست کلاچ ماشین آزمون دستتان بیاید. عجله نکنید، دستپاچه نباشید. تا زمانی که فرمان در دست شماست و پای شما روی ترمز است هیچ اتفاقی نمیافت
در آزمون عملی رانندگی با افسر (تو شهری) چگونه قبول شوم – نکته سوم :
نکات مهم آزمون شهری
نرم رانندگی کنید
ترمز شدید، گاز شدید، حرکت فرمان شدید بسیار مخرب است. سواری ماشین یکی از مهمترین نکات است که افسر به آن توجه میکند. کافیست افسر یک بار بر اثر ترمز شدید شما به شیشه جلو متمایل شود. شاید همان لحظه رد نشوید اما مطمئن باشید کارتان در ادامه سخت شده، سواری نرم نشان دهنده تسلط شماست.
در آزمون عملی رانندگی با افسر (تو شهری) چگونه قبول شوم – نکته چهارم:
خاموش نکنید
حواستان به خاموش نشدن ماشین باشد. در ایست کامل خلاص کنید، همیشه با اندکی فشار دادن گاز جلوی خاموش شدن ماشین را بگیرید. با کلاچ به نحوی کار کنید که ماشین خاموش نشود. بدانید که خاموش کردن ماشین یک نمره منفیست و اگر تکرار شود، در آزمون رد میشوید. اکثر موارد خاموش کردن به دلیل استرس زیاد اتفاق میافتد. برای کنترل استرس راههای موجود را امتحان کنید.
نکته: قبل از شروع به حرکت حتما کلاچ ماشین را کنترل کنید و یا قلق گیری کنید، توصیه هنرجویانی که قبلا در آزمون شهری رانندگی شرکت کرده اند بیشترین خاموشی ماشین در آزمون شهری عدم قلق گیری کلاچ است پس حتما قبل از حرکت کلاچ ماشین را قلق گیری و نیم کلاچ حرکت کنید.
اشتباهات ازمون عملی رانندگی
دور دو فرمان و پارک دوبل
بر دور دو فرمان و پارک دوبل تسلط داشته باشید. در مورد دور دو فرمان که میبایست بدون ایراد بتوانید ماشین را دور بزنید. در این مورد افسر تخفیفی برای شما قائل نمیشود، خصوصا آنکه در هنگام جابجایی عملکرد شما خطرساز باشد. اما در مورد پارک دوبل، دراین مورد تمیزی و دقت کار مهم است. اما شاید چند سانت فاصله یا کمی کم تجربگی شما برای افسر قابل چشم پوشی باشد. بنابراین به شما توصیه میکنیم در صورتی که در مورد پارک دوبل اعتماد به نفس خوبی ندارید بهتر است لااقل موارد محدودی را رعایت کنید. مورد اول آنکه به هیچ عنوان تماسی با ماشینهای پارک شده نداشته باشید. به آینه یا بدنه هر کدام که باشد نه تنها در جا آزمون را رد میشوید بلکه دردسرهای بعدی را نیز به جان میخرید. هنگام پارک دوبل راهنما فراموش نشود. هنگام پارک دوبل خاموش نکنید. به جدول برخورد نکنید. این موارد را حتی در صورتی که مهارت بالایی در پارک دوبل نداشته باشید نیز میتوانید رعایت کنید.
هنرجوی گرامی پیشنهاد تست درایو به شما حتما قبل از شرکت در آزمون شهری فیلم پارک دوبل را از لینک زیر مشاهده نمایید:
آموزش پارک دوبل
در آزمون عملی رانندگی با افسر (تو شهری) چگونه قبول شوم – نکته ششم:
در دام افسر نیوفتید
بدون شک در مواردی افسر به شما خواهد گفت که روبروی پارکینگ خانه یا زیر تابلو توقف ممنوع، ماشین را نگه دارید، اگر بدون اشاره به ممنوع بودن توقف در محل به حرف افسر گوش کنید نمره منفی را گرفتهاید! افسر در حال آزمون گرفتن از شماست بنابراین حواستان باشد که در دام او نیوفتید. حتما به نشانههای توقف ممنوع دقت کنید. در هنگام توقف راهنما فراموش نشود و آینه را چک کنید. اگر آینه را خوب بررسی نکنید و ماشین پشت سر شما با صدای بوق اعتراض کند، افسر نمره منفی بابت عدم توجه به آینه را برایتان ثبت میکند. اگر جایی که دور ممنوع است گفت دور بزنید، اگر در کوچه ورود ممنوع خواست بپیچید یا از چراغ عبور کنید، در حال امتحان کردن شماست. هشیار باشید. افسر منطقه مورد آزمون را قدم به قدم میشناسد.
در آزمون عملی رانندگی با افسر (تو شهری) چگونه قبول شوم – نکته هفتم :
حواستان به حق تقدمها باشد
فرعی به اصلی و میدان، در این موارد بسیار هشیار باشید. حتی ممکن است افسر از شما در این مورد سوال کند. با تمرکز به سوال پاسخ دهید. برخی تصور میکنند که مباحث آیین نامه در امتحان عملی به کار نمیآید. این تصور اشتباه است. افسر اجازه دارد در مورد آیین نامه نیز شما را بیازماید و باید سربلند بیرون بیایید. در واقع تسلط بر قوانین باید پیش از آزمون عملی ایجاد شده باشد و در صورتی که نتوانید سوالات حق تقدم را پاسخ دهید تاثیر زیادی بر نظر افسر خواهد داشت.
توجه داشته باشید در میدان حق تقدم با وسیله ای است که داخل میدان در حال حرکت است.به عبارت ساده تر به هنگام ورود به میدان باید توقف کامل نمود تا خودرو داخل میدان عبور نموده و سپس وارد میدان شویم. این مورد از نظر افسران آزمون گیرنده بسیار پر اهمیت است متاسفانه بسیاری از هنرجویان از این مورد نمره منفی دریافت میکنند.
در آزمون عملی رانندگی با افسر (تو شهری) چگونه قبول شوم – نکته هشتم:
شما اجازه دارید اشتباه کنید
به غیر از اشتباهات خطر ساز، سایر اشتباهات شما ممکن باعث رد شدن نشود. افرادی هستند که با یک اشتباه توانستند از آزمون عملی سربلند بیرون بیایند. افسر تمامی جوانب را میسنجد بنابراین وظیفه شما این است که در گام اول اشتباه نکنید و در گام دوم اگر هم اشتباه کردید بتوانید ادامه آزمون را بدون اشتباه تمام کنید. اغلب افراد با اشتباه اول دست و پای خود را گم میکنند و پشت سر هم اشتباه میکنند. باید بتوانید اعصاب خود را تحت کنترل داشته باشید. اعتماد به نفس خود را از دست ندهید و بدون استرس به کار خود ادامه دهید.
در آزمون عملی رانندگی با افسر (تو شهری) چگونه قبول شوم – نکته نهم:
اصول دنده عقب را رعایت کنید
حواستان باشد که ممکن است طی آزمون یا برای پارک مجبور باشید دنده عقب بگیرید. حتما دستتان را پشت صندلی افسر بگذارید و بچرخید. برخی افراد برای دنده عقب تنها از آینه به پشت نگاه میکنند. شاید از شرایط پشت آگاهی کامل داشته باشید و نیازی به چرخیدن کامل به عقب نباشد اما یادتان نرود شما در حال آزمون دادن هستید و افسر به دنبال کارهای اشتباه شماست. پس همه چیز را طبق اصول انجام دهید.
دلایل رد شدن در ازمون رانندگی
در آزمون عملی رانندگی با افسر (تو شهری) چگونه قبول شوم – نکته دهم:
خوش اخلاق باشید
نکته دهم و نکته آخر تعامل شما با افسر است. به هر ترتیب آزمون عملی توسط عامل انسانی گرفته میشود و اوست که میتواند شما را قبول یا رد اعلام کند. از نظر برخورد و اخلاق حواستان به همه چیز باشد. بدانید که غرور زیاد کار دستتان میدهد. افسر برای رانندگانی که ادعای زیادی دارند و مغرور هستند سختگیری بیشتری میکند. بهتر است حالت یک راننده تازه کار را داشته باشید اما کاملا تسلط خود را حفظ کنید. افسرها با رانندههای تازهکار دقیق و مسلط بهتر کنار میآیند.
در آزمون عملی رانندگی با افسر (تو شهری) چگونه قبول شوم ؟ ( روز پیش از آزمون )
سد بزرگ پیش پای شما استرس است. برای برداشتن این سد دستورالعمل زیر را در نظر بگیرید:
۱- اول آنکه تا جایی که میتوانید به تسلط و مهارت خود بیفزایید. بدانید که کارهایی که بر آن مسلط هستید استرس کمتری در شما ایجاد میکند.
۲- دوم به شرایط ذهن شما باز میگردد. اگر همواره مشکل استرس را در خود داشتهاید از راهکارهای کلی برای کنترل آن استفاده کنید. نوشیدنی آرامش بخش، آدامس یا موسیقی میتواند شرایط را براتان راحتتر کند. حواستان به خواب کافی باشد.
۳- سومین توصیه بازسازی شرایط آزمون است. یکی از بهترین کارهایی که برای کنترل استرس میشود انجام داد آن است که چندین بار خود را در شرایط آزمون قرار دهید. همه چیز را برای خود شبیه سازی کنید. بارها صندلی و آینه را تنظیم کنید. بارها راهنما زدن را تمرین کنید. بارها پارک دوبل و دور زدن را تمرین کنید. به این ترتیب حتی روز آزمون در شرایط فشار و استرس میتوانید کارهای روتین را انجام دهید و زمانی که کارهای اول را به خوبی انجام دهید به مرور استرس شما کاهش خواهد یافت.
۴- از اشتباه نترسید. نهایت قرار است در آزمون رد شوید، فاجعه اتفاق نمیافتد. با اولین اشتباه دنیا به آخر نمیرسد، اگر در حین آزمون اشتباه کردید با خود بگویید که هنوز فرصت دارید و حتی اگر این آزمون موفق نشوید هم باز میتوانید مجدد آزمون دهید. بخشی از استرس مربوط به فکرهای منفی است. فکرهای منفی را از خود دور کنید.
صکادرات چیست
نظرات کاربران تست درایو درباره آزمون شهری رانندگی:امتحان شهری این کارها را انجام بدید قبولید . پیش افسر تا نشستی افسر میگه حرکت کن اما تو اول صندلی بعد آینه بعد خلاصی دنده بعد روشن کردن بعد کمربندبعد از هر دو آینه ببین که ماشین میاد یا نه . آینه سمت چپ و آینه داخل ماشین . بعد راهنما به چپ و خیلی آرام حرکت کنید . مثلا میگه دور بزن شما اول راهنما بعد زاویه ۳۰ درجه بعد از پنجره نگاه کنید که ماشین میاد یا نه بعد آرام دور بزنید . ببینید جای که از شما امتحان میگیرن جای خلوتیه و ماشین کم رفت و آمد میکنه اما شما باید جوری رفتار کنید که انگار چپ و راست ماشین میاد . دنده عقب اول راهنما بعد کاملا برمیگردید و دست راستتون رو پشت صندلی افسر میزارید . پارک دوبل اول راهنما بعد آرام پشت ماشین ایست میکنید و بادنده یک حرکت میکنید و یه کاپوت از ماشین پارک شده جلوتر ایست میکنید . ببینید افسر میگه دور بزن و اونجا ماشین حرکت نمیکنه اما شما جوری دور بزنید که انگار ماشین میاد .هر حرف افسر یعنی راهنما باید بزنی چون بگه ایست راهنما میخواد بگه دنده عقب راهنما میخواد بگه دور بزن راهنما میخواد پس هر حرف افسر = راهنما . اول پای چپ را داخل ماشین بزارید و آهسته بدنو کج کنید و داخل ماشین بنشینید و فرمان رو بگیرید با دست راست و بنشینید یعنی کمک بگیرید از فرمان ماشین پس ابتدا پای چپ بعد بدن کج بشه بعد موقع نشستن با دست راست از فرمان کمک بگیرید که این روش ماشین سوارهای حرفه ایه . موقع پیاده شدن وقتی که قبول شدید ابتدا با دست راست در را باز کنید و با دست چپ دستگیره را خیلی آرام به جلو فشار دهید به اندازه یه وجب باز کنید در ماشینو و بعد ببینید ماشین میاد یا نه بعد در کامل باز شده و پای راست ابتدا بیرون ببرید و دست راست روی فرمان بزارید و برای بلند شدن از فرمان کمک بگیرید و باسنتون نره سمت افسر به این حالت بلند بشید پا بیرون دست راست رو فرمان و سر بیرون و بلند بشید به حالت سیخ نه به حالت کج که باسن سمت افسر باشه . یه چیز مهم مثلا دو یا سه نفر رو افسر صدا میکنه که بنشینید و امتحان بگیره . ابتدا هیچ موقع از در ماشینی که نباید سوار بشید رو باز نکنید یعنی عقب که میشینی از در سمت خیابون استفاده نکنید . داخل ماشین که شدید سلام بدید و هر اتفاقی افتاد نخندید و یا کاری نکنید موادبانه یه گوشه بنشیتید . وقتی پشت فرمان نشستید باز سلام و وقت بخیر بگید و پوشه خودتون را روی داشبورد بزارید نه دست افسر و زود صتدلی و آینه….. میزون کنید جوری که افسر بفهمه . یکبار ماشین رو خاموش کردید ایراد نداره و هول نشید . یکبار یادتون رفت راهنما بزنید هول نشید فقط ترمز به آهستگی بگیرید نه اینکه پاتون رو بزارید محکم رو ترمز . همیشه واستید تا اونهای که داخل ماشین هستن امتحان بدن و شما آخرین نفر چون هم از اشتباهای دیگران درس میگیرید و با اخلاق افسر آشنا میشید و چون نفر آخر هستید افسر کمکتون میکنه برای قبول شدن . صبح ساعت ۸ آموزشگاه باشید تا کارهاتون ردیف بشه ۸:۳۰ پیش افسر هستید که بهترین زمانه . افسر باید از سه نفر حداقل یه نفرو قبول کنه تا آمار قبولی آموزشگاه بالا بره و ساعتی که شما میرید شلوغ میشه و نهایت یه پارک دوبل و یه دور زدن میخواد ازتون . حس کردید قبول شدید و افسر گفت بزن دو و برو محل امتحان خوشحال نشید و خیلی ریلکس بزنید دو و گاز الکی ندید و موقع ایست حتما راهنما بزنید و حتما ۴۵ سانت پارک کنید و جوری که گفتم پیاده بشید . موقع پیاده شدن حتما بگید خاموش کنم بزنم یک یا روشن بمونه و با خسته نباشید اصولی پیاده بشید . هیچ موقع از جلو ماشین حرکت نکنید حتی اگه افسر با دست اشاره کنه . حتما از پشت ماشین برید پیش افسر یا پشت فرمان . بار اول رد شدید ایراد نداره و ناراحت نشید و با افسر خوشرو باشید.نرم حرکت کنید و جوری بشینید که مسلط باشید بر ماشین و حتما تکیه بدید به صندلی . افسر اگر یکبار رد بکنه شمارو از دفعه بعد هواتون رو داره . اینها چیزهای مهمی بود که براتون گفتم.
سلام بچه ها من هفته پیش امتحان شهری داشتم افسرم خیلی گیر بود به همه چی اهمیت میداد همه بچه ها رو رد کرد فقط من قبول شدم هنرجوها میگفتن تو پارتی داشتی با سرهنگ اصلانم این جوری نبود من به حرفهای مربیم خوب گوش دادم و کلی تمرین کردم پارک دوبل و خیلی عالی انجام میدم به صکادرات حواستون باشه صکادرت درست نیست صادرکات درسته من خودم کتاب آیین نامه راهنمایی و رانندگی رو خوندم طبق توضیحاتی که داده صکادرات میشه ولی مربیم گفت الان دیگه قانون عوض شده اول باید صندلی ماشین و تنظیم کنید بعد آیینه ها رو بعد دنده رو خلاص کنید بعد ماشین و روشن کنید بعد کمربند و ببنید.